تاریخچه و معرفی مرکز

   بدنبال زلزله هولناک سال 1347 که در منطقه خضری و دشت بیاض قاینات(نیمبلوک فعلی)رخ داد بسیاری از روستاها و آبادی­های منطقه تخریب کلی گردید و در راستای باز سازی روستاها وکمک به مردم دو تا شرکت سهامی زراعی بزرگ به نام­های شرکت سهامی زراعی خضری و اسلام آباد تاسیس گردید و در همین راستا برای کمک به زنان روستایی مرکز آموزش روستایی  قاینات وابسته به وزارت تعاون و آبادانی روستا در سال 1352 شروع به ساخت وساز نموده  ودر سال 1354 افتتاح وبه بهره برداری رسید در ابتدا با 307 دختر روستایی از استان های مختلف و در زمینه سوادآموزی اداره مهد کودک، بهداشت وتنظیم خانواده، رهبری جوامع روستایی و آموزش صنایع سنتی (قالی بافی،گلیم بافی، گلسازی و.....)فعالیت خود را تا پایان تحصیلات راهنمایی(سیکل) ادامه داد.

بعداز پیروزی انقلاب و واگذاری این مرکز به وزارت کشاورزی این مرکز آموزش کشاورزان در رشته های رانندگی و سرویس ونگهداری تراکتور و ......به فعالیت خود ادامه داد.

در مهرماه 1362 با نام مرکزآموزش کشاورزی قاینات و با هدف آموزش رسمی کشاورزی تا سطح دیپلم کشاورزی عمومی فعالیت خود را با پذیرش 40 دانش آموز آغاز نمود.

در سال 1379 این مرکز تحت نظارت دانشگاه علمی کاربردی اقدام به جذب دانشجوی علمی کاربردی نمود و به نام مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد کشاورزی قاینات در کنارجذب دانش آموزان رشته های کشاورزی به کار خود ادامه داد که ابتدا جذب در مقطع کاردانی بوده وسپس به کارشناسی ناپیوسته ارتقا پیدا کرد.

سال 1383 با ایجاد استان خراسان جنوبی این مرکز زیر نظر مجتمع آموزش جهادکشاورزی خراسان جنوبی قرار گرفت و از سال 93 تا 1401 به نام پردیس تحقیقات و آموزش کشاورزی قاینات به فعالیت خود ادامه داده است.

در سال مهر ماه 1401 بنا به نیاز استان واهمیت محصولات خراسان جنوبی (زرشک و عناب ) و برون رفت از مشکلات مذکور محصولات این مرکز با نام مرکز ترویج وتوسعه فناوری زرشک وعناب به فعالیت خود ادامه داد.

اقلیم و پوشش گیاهی:

    وضعیت طبیعی منطقه نیمه بیابانی و کوهپایه­ای با پوشش گیاهی بوته­ای است. منطقه دارای اقلیم خشک با طول دوره خشکی 220 روز است. شروع دوره خشکی از اواخر فروردین وپایان آن اواخر آبان ماه است. با خاکهای قلیایی رسی شنی با رتبه 3 واقع شده است.


6.1.10.0
گروه دورانV6.1.10.0